De Groningse startup Crowdynews, die relevante berichten op sociale media koppelt aan journalistieke artikelen, krijgt een kapitaalinjectie van 3,7 miljoen euro.

Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. In totaal heeft het bedrijf nu 6,2 miljoen euro opgehaald aan financiering.

Crowdynews is een platform dat berichten, foto’s en video’s op sociale media doorzoekt en filtert. Met de techniek van het Groningse bedrijf kan een artikel automatisch worden verrijkt met relevante bijdragen op sociale media als Twitter, Facebook en Instagram.

Grote mediabedrijven als klant

De Groningse startup is in 2010 opgericht door Jeroen Zanen en Edwin Kuipers en telt inmiddels ruim 50 medewerkers. Het bedrijf verdient geld door advertenties te tonen naast de berichtenstroom die het aanlevert. De opbrengsten daarvan worden gedeeld met de uitgevers.

In Nederland heeft Crowdynews concurrentie van HowardsHome, dat voornamelijk samenwerkt met de overheid. Outbrain, Spredfast, PublishThis en Datasift zijn Amerikaanse rivalen.

Crowdynews is beschikbaar in meer dan 25 talen en heeft naar eigen zeggen honderden mediabedrijven als klant. In Nederland gebruiken onder meer De Persgroep, Dagblad van het Noorden en het Brabants Dagblad de software. Grote internationale klanten zijn onder meer de Amerikaanse kranten Chicago Tribune en The Washington Times.

Internationaal verder groeien

De huidige investeringsronde wordt geleid door het Nederlandse Inkef Capital. Het geld is bedoeld om meer medewerkers aan te nemen om internationaal verder te groeien, met name in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Crowdynews is reeds actief in veertig landen en heeft kantoren in Groningen, Boston en Singapore.

Zoals bij veel jonge internetbedrijven is het veroveren van de markt het hoofddoel; winst – die Crowdynews op dit moment nog niet maakt — is van latere zorg. Of zoals mede-oprichter Zanen het zegt: “Wij willen de hele wereld als klant."